Campuslife, overpriced drinks en rugby! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joris Graff - WaarBenJij.nu Campuslife, overpriced drinks en rugby! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joris Graff - WaarBenJij.nu

Campuslife, overpriced drinks en rugby!

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Joris

10 Maart 2013 | Australië, Sydney

Zo, er is weer een hele hoop gebeurd dus ik denk dat het tijd is voor een nieuw verslag! Heb hier een paar foto’s bijgedaan voor het idee maar ik zal binnenkort een rits foto’s uploaden op Facebook.

Waar was ik gebleven? Oja, dat ik in het tijdelijke appartement zit. GOED NIEUWS: ik zit uiteindelijk toch op de campus! Ik besloot nog één poging te doen en gaf bij de Exchange Officer van de UTS aan dat ik teleurgesteld was in de gang van zaken, binnen één dag had ik een kamer. Vrij duur, maar het is een geweldig complex.

Ik zit in een soort toren met alleen maar UTS studenten die naast de universiteit en het fitnesscentrum staat, midden in de stad. 3 minuten lopen naar het station, 3 minuten lopen naar school, het is geweldig. Er zijn 2 common area’s, beschouw het als een gloednieuw scoutingcomplex (gemeenschappelijke keukens, pingpongtafels, computerroom, music room) met een geweldige toevoeging: een thuisbioscoop! Een kamer vol sofa’s en een enorme tv en een beamer met digitale televisie, waardoor ik trouw om 6.30 opsta op Champions League-dagen om de wedstrijden te kijken samen met andere voetballiefhebbers (en daar zijn er genoeg van). Mijn appartement bestaat uit een woonkamer met een grote keuken, 2 douches en 2 wc’s en 6 slaapkamers. Ik leef samen met een Australisch meisje, Chinese jongen, Zweeds meisje en een meisje van Fiji, de andere jongen heb ik nog niet gezien. Kamer is op en top, klein maar veel opbergruimte en heel belangrijk: een plafondventilator. Ik heb het trouwens al voor elkaar gekregen mezelf 3x buiten te sluiten vanwege het ingenieuze keycardsysteem.

Zie foto 1,2, 3 en 4 bij dit verslag voor mijn (niet-opgeruimde) kamer en appartement.

Ik heb ondertussen ook al ontzettend veel mensen leren kennen. De meeste mensen zijn hier Duits, maar ik ga ook om met een Zwitser, een Zweed, Australiërs en een Nederlands meisje, onze eigen Kim uit Delft. Best prima aangezien ik het leuk vind mijn ontzettend slechte Duits uit te proberen, waardoor dat ook een beetje beter wordt. Het leuke is dat bijna iedereen voetbal leuk vindt dus ik ben continu aan het veld- en zaalvoetballen. We hebben een Facebookgroep opgericht en wat begon met 3 vs. 3 is uitgegroeid tot 9 vs. 9 de laatste keer, en we zitten al op 46 leden! Mooi hoe voetbal uit alle krochten van Sydney mensen vandaan tovert, er zitten veel UTS studenten, werkenden, echte Sydneyers en studenten van andere universiteiten tussen.
Verder heb ik al een poging gedaan tot surfen wat jammerlijk is gefaald, omdat ik de ijdele hoop had een natuurtalent te zijn en misschien zonder les ook zou kunnen surfen. Dus wat doe je, als je een surfnewbie bent en jezelf probeert te leren surfen? Juist, je begint niet met kleine golfjes maar pakt meteen de ontzettend grote waardoor je buddy die er ook niets van bakt op je in crasht waardoor je arm een week blauw is.
De introductieweek is een beetje tegengevallen. Het is best leuk, daar niet van, maar niet te vergelijken met de TIK/TOP-week in Tilburg waar je een week lang doodvermoeid de stad door slempt (leuk!). Hier is het wat minder alcohol, wat serieuzer en niets is gratis zoals overal in Australië. Nouja, er zijn wat barbecues wat betekent dat je een boterham met een worstje barbecuesaus kan halen als je lang genoeg daarvoor in de rij wilt staan.

Foto 5 voor een foto van mensen van UTS en ik in backpackersbar Scary Canary (helaas vaag maar heb geen betere).

Gelukkig weten ik en mijn vrienden de dranketablissementen goed te vinden en beginnen we de happyhours uit ons hoofd te leren (Australië of Sydney is best duur, biertje 0.4L is zo’n $5/€4 maar bier in de supermarkt kost haast evenveel). Daarom drink je hier goon. Goon is geweldig. Goon is een soort wijn (ik zeg niets voor niets ‘soort’) en is de slechtste wijn die je ooit hebt gedronken. Het wordt geleverd in een soort zak met tapje in een kartonnen doos en is verkrijgbaar in verschillende smaken (rood, wit, rosé). Het is daarentegen spotgoedkoop 5L voor $14 en ik heb het geluk dat ik schijnbaar slechte smaak heb (vind het prima te drinken) en er niet de volgende dag de beruchte goonheadache van krijg.

Qua prijzen is het dus even zoeken, ook in de supermarkt aangezien het redelijk pijn doet om bijvoorbeeld een doos eieren voor $6 te kopen. Godzijdank bestaat er iets als Paddy’s Market. Dit is een soort loods die open is van dinsdag tot zondag vol met Aziatische kraampjes. Het overgrote deel verkoopt spotgoedkoop fruit en groenten (verse mango $1, aardbeitjes $2, eieren $2, pitloze druiven 1kg voor $2) en dingen als zonnebrillen en Uggs. Dit is op 3 minuten lopen van mij, dus ik ga elke dag even langs om de koelkast te vullen en mijn Uggs-verzameling aan te vullen.

Zie foto 6 voor een foto van Paddy’s Market!

Verder heb ik gelukkig wel heel wat leuke dingen op de planning staan, vrijdag ga ik met m’n maatjes waarschijnlijk op een cruise met diner via Groupon, verder heb ik mezelf opgegeven voor een heus surfcamp (dat wordt wat) en ben ik al voorzichtig aan het rondkijken voor een weekendje Melbourne en heb ik het plan opgevat om in de tweeweekdurende ‘autumn break’ Nieuw-Zeeland aan te doen. Heb van veel mensen gehoord dat het daar fantastisch is.

Om jullie verder nog even jaloers te maken, op het moment van schrijven zit ik op het dakterras van mijn complex Yura Mudang met een kg druifjes en een lekker zonnetje op mijn bolletje, terwijl ik dadelijk naar mijn college moet.

Op foto 7 is een panoramashot vanaf ons dakterras ’s nachts te zien.

Oja, om nog even iets over school te schrijven (deze is voor jullie, mam en pap!), ik heb toestemming gekregen van mijn academic advisor om 3 vakken in plaats van 4 te doen: dit betekent dat ik 3 uur les heb op woensdagavond en 3 uur les donderdagochtend en 3 uur donderdagavond. Met andere woorden, mijn weekend duurt van vrijdag tot en met woensdagavond. Not bad, huh? De colleges zijn hier overigens wel anders, heb er pas eentje gehad maar omdat ik in mijn master zit zitten er ontzettend veel volwassenen tussen wat een beetje raar is (ze beginnen hier later met studeren ofzo). De klassen zijn wel klein en het is ontzettend laidback, je noemt de lecturers gewoon bij de voornaam en zij willen je voornaam ook kennen. Het is hier door tutorials en dergelijke ook veel praktischer (je betaalt natuurlijk wel weer $40 voor de software en $120 voor een 2ehands boek) en ik vind het tot nu toe nog leuk. De lessen zijn verplicht, dus we gaan eens kijken hoe het is om elk college braaf acte de prèsence te geven!

Verder een mooie beach-to-beachwalk gedaan, Coogee to Bondi! Heel mooie plaatjes kunnen schieten en het was nog erg lekker weer ook. Heb een leuk tintje opgedaan.

Als je geen plaatsvervangende hoogtevrees hebt: foto 8!

Het verslag wordt nu wel erg lang maar ik was lange tijd te lui om van alle verschillende plekken ondersteundende foto’s op te scharrelen, maar nu is het dan zover. Ik ben afgelopen donderdag naar de Rugby League game Sydney Roosters vs. South Sydney Rabbitohs geweest met een hele club mannen die ik ken van het vele parkvoetbal dat we hier spelen.

Superleuke ervaring, de sfeer is wel wat minder dan in een voetbalstadium aangezien het niet helemaal vol zat en fans gewoon door elkaar heen zaten (wat aan de andere kant ook misschien wel mooi is). Me flink schor geschreeuwd en ik kan zeggen dat ik de basics van het spel begrijp en dat ik ondertussen een mooie loopactie herken. Mooi was dat een speler flink bloedde aan zijn hoofd, hij in het verband werd gewikkeld en doorspeelde terwijl het bloed door z’n verband heen bleef sijpelen. Zo doen we het dus ook bij Merlijn 5!

Zie foto 9 voor een stadionshot!

No worries, ik ga nu echt afsluiten. Ben net terug van een Surfcamp, maar dat bewaar ik voor het volgende verslag. Verder ga ik morgen op zoek naar een baantje!

Foto 10 voor de eckte eckte surfbus!

  • 10 Maart 2013 - 13:51

    Gun:

    Mevrouw Vullers zou trots op je zijn ;)

  • 28 Maart 2013 - 00:26

    Myrthe:

    Hey Joris,

    Super leuk verslag om te lezen. Begin je nu al wel een beetje te missen hoor! Ik eet wel een extra croissantje namens jou met Pasen. Geniet er van daar en stuur een beetje zon deze kant op; we kunnen het wel gebruiken hier.

    Ik ben heel trots op je,

    Kusjes,

    Je grote, kleine zusje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joris

'Ello ello, ik ga een half jaar in Sydney aan de University of Technology studeren! Hier post ik mijn avonturen.

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1945
Totaal aantal bezoekers 5027

Voorgaande reizen:

25 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Sydney: 6 maanden studeren!

Landen bezocht: